PowerPoint
 

Flemming Birch-Olsen
Communications
Gode råd om at præsentere
 
Undersøgelser har vist, at tilhørere til foredrag eller præsentation er i stand til at huske maksimalt 5 hovedpunkter.  Er der overhovedet enighed blandt publikum enighed om hvilke punkter er vigtige? Det er ikke sikkert, fordi mennesker har forskellig indgangsvinkel til informationen. For at sikre at dit fordrag går ind i dit publikum på den rigtige måde, er der her nogle gode råd om det at præsentere.

Præsentationens start

  • Start med at fortælle dine tilhørere hvad du vil fortælle dem - en kortfattet gennemgang af præsentationen. Hjælp dine tilhørere med at bestemme, hvad du mener er vigtigt. Vis konklusionen som noget af det første - det vil hjælpe dit publikum til bedre at forstå dine argumenter i din fremstilling.

Basale regler for en præsentation

  • Hold tingene simple. Den nye teknologi herunder PowerPoint giver dig mulighed for at bruge forskellige effekter. Hvis effekten ikke underbygger dit budskab, så lad være med at bruge den. 45 minutter med tekster der kommer ind fra højre og venstre gør dit fordrag langtrukkent og tilhørerne mister hurtigt interessen.
  • Brug en præsentationsform du er fortrolig med. Hvis du føler du usikker overfor en elektronisk præsentation, så brug overheads eller dias. Hvis du skal gøre dig fortrolig med en ny teknologi eller præsentationsform, så begynd ikke 15 minutter før du skal på podiet, men øv dig i ro og mag i god tid før du skal i 'ilden'.
  • Kend din præsentation. Øvelse gør mester, så øv dig. Når du er færdig med at øve dig, så øv dig en gang mere. Det hjælper dig til at fokusere på det essentielle, og du undgår både at blive bundet af et manuskript og at dit fordrag bliver flagrende. Brug det rigtige udstyr, når du øver dig - ikke noget med at stå foran spejlet i badeværelset. Hvis det kan lade sig gøre, er det mest optimalt, at øve sig i det lokale fordraget skal holdes i - på den måde bliver forberedelsen mest realistisk. Husk, du skal præsentere, men ikke aflevere en gang udenadslære!
  • Form dit eget tempo. Tingene må ikke gå for hurtigt eller for langsomt. En hovedregel siger, at en planche mindst skal vises i 10 sekunder og maksimalt 100 sekunder. Hvis du skal bruge mere til at forklare en vanskelig graf, så overvej at dele indholdet på flere plancher.
  • Sørg for at dine tilhørere har noget at kigge på, når de kommer hjem. Ingen er i stand til at huske alle detaljer fra et foredrag, men et sæt handouts hjælper gevaltigt.
  • Hvis du lider af sug i maven før du skal på, så har det hjulpet adskillige, at forestille sig publikum sidde i undertøj - prøv det, det kunne gå hen og blive helt underholdende.
  • Placér dig foran dit publikum. Gem dig ikke bag din computer, overheadprojektor eller lysbilledapparat. Det er dig der er foredragsholder, det er dig der styrer forløbet.
  • Hold dig mest muligt vendt mod dit publikum, observér det. Prøv at bevare øjenkontakt med en mindre gruppe tilhørere. Folks reaktioner og kropssprog er det bedste barometer på, hvordan din præsentation forløber.
  • Lav din præsentation i god tid - så kan du nå at lave alle dine fine afpudsninger til sidste øjeblik.
  • Husk, at det er budskabet og ikke fancy grafik, der er vigtig. Koncentrér dig om budskabet, og kun hvis du har god tid kan du lave den "CNN-grafik" du altid har ønsket. Du vil formentlig helst have at publikum husker din præsentation på grund af budskabet og ikke på grund af staffagen.
  • Fremstil dit budskab med overbevisning, noget du selv tror fuldt og fast på - uden at det dog går hen og bliver et bønnemøde. Undgå vendinger som: "Jeg håber I mener, at .....". Brug i stedet noget i retning af: "Jeg er overbevist om, at I mener ....." 
  • Undgå at bruge de samme ord igen og igen - en synonymordbog kan være en stor hjælp i forberedelsen af en præsentation.

Præsentationens afslutning

  • Tak dit publikum, når du er færdig.
  • Del materiale ud eller sørg for, at det er tilgængeligt.
  • Sørg for at interesserede kan komme i kontakt med dig - specielt hvis du undervejs i præsentationen har udskudt besvarelsen af stillede spørgsmål til efter præsentationen.
  • Få feedback fra dine tilhørere - hvad fik de ud af det, hvad de havde håbet at få at vide, men ikke fik, hvad syntes de om dig etc.
  • Den feedback er vigtigt for dig, så du kan optimere din præsentation, ja, din evne til at kommunikere som helhed.

 

  Gode råd
PowerPoint
Historien
Gode råd
Tips & Tricks
Genveje
Baggrunde
Templates
Services

Hjem

fbo-com


Der er -3634 dage, -23 timer, -15 minutter og -38 sekunder til Jul Userlog Couldn't connect to MySQL server!